تبلیغات مورد استفاده اغلب برندها قرار میگیرد تا مصرف کنندگان بتوانند محصولات آنها را بشناسند. تبلیغات انواع مختلفی دارد مثلا استفاده از بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات در رادیو و تلویزیون، کاتالوگ ها و بروشورها، شبکه های اجتماعی(تلگرام، اینستاگرام،..) و…
هر تبلیغی به معرفی یک محصول یا نوعی از خدمات میپردازد در نتیجه تبلیغات میتوانند به فروش بیشتر یک محصول کمک کنند.
جذابیتها و خلاقیت در تبلیغات از مهمترین عواملی هستند که مصرف کنندگان را به خرید بیشتر تشویق میکنند.
شناخت مصرف کنندگان و مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است هرچقدر که بهتر بتوانیم مصرف کنندگان را بشناسیم تبلیغات بهتری هم خواهیم داشت.
سوال اصلی این است که چه الگویی برای تبلیغات کالاهای منتخب ایرانی مناسب تر است؟
تدوین اهداف تبلیغات به صورت آگاه کننده، ترغیب کننده، مقایسه ای و… اولین قدم در طراحی و تدوین یک برنامه تبلیغاتی خوب برای ترغیب و تشویق مخاطبین به خرید کالاهایی با نشان تجاری ایرانی (brand) است.
دومین قدم، انتخاب رسانه مناسب جهت ارائه و نشر این تبلیغات است. تبلیغات تلویزیونی، وب سایت ها و البته در این زمینه تاثیر وسایل ارتباط جمعی (شبکه های اجتماعی) در افکار عمومی را هم نباید نادیده گرفت.
شبکه های اجتماعی افراد را جذب می کند زیرا به آن ها این فرصت را می دهد تا تجربیات زندگی شخصی خود را به اشتراک بگذارند، احساساتشان را بیان کنند و بازتاب هایی را درباره مسائل مختلف اجتماعی بیان کنند.
مقام معظم رهبری در رابطه با فضای مجازی و کارکردهای آن در بیانات مختلفی گفتند: «فضای مجازی واقعاً یک دنیای رو به رشدِ غیرقابل توقّف است..؛ این یک فرصتهای بزرگی در اختیار هر کشوری میگذارد..؛ ما بایستی کاری کنیم که از آن فرصتها حدّاکثر استفاده را بکنیم..»
بنابراین ما، هم در زمینه ترویج و تبلیغ مفاهیم دینی و عقیدتی منطبق با سبک زندگی اسلامی و همچنین تبلیغ تولیدات ملی و نشان های تجاری(brand) داخلی و کالاهای فرهنگی ملی مانند فیلم، موسیقی، کتاب و.. می توانیم از طریق شبکه های اجتماعی علاوه بر رسانه ملی (صدا و سیما / رادیو) نیز اقدام کنیم.
یکی از ویژگی های بارز و خاص شبکه های اجتماعی این است که بخش عمده ای از مدیریت استفاده از این شبکه ها، به خود مخاطبین اختصاص دارد و مردم می توانند به راحتی اقدام به تبلیغ محصولات تولیدی خود در این شبکه ها کرده و با مخاطب به طور مستقیم در ارتباط باشند. بازخوردها و نظرات مصرف کنندگان را دریافت کرده و بدون واسطه با آنان تعامل خرید و فروش داشته باشند و با دریافت نظرات و پیشنهادات مخاطبین به نحو شایسته تری جهت ارتقاء کیفیت محصولات خود اقدام نمایند.
شاید تماشای تلویزیون و تبلیغات صدا و سیما محدود به زمانی باشد که ما در خانه هستیم اما این روزها شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را در بین مردم دارد و شاید می توان گفت که هر کس در کمترین زمان ممکن و هر زمان و مکانی که اراده کند، می تواند پیام های تبلیغاتی را در تلفن همراه و در دستان خود مشاهده کرده و به راحتی اقدام به خرید نماید. بنابراین؛ سهولت در امر خرید و فروش نیز یکی از امتیازات خاص شبکه های مجازی است که تولیدکنندگان کالای ایرانی می توانند از این فرصت خاص جهت معرفی، تبلیغ و ارائه محصولات خود بهره برده و علاوه بر آن با استفاده از بازخوردهای مخاطب ایرانی، محصولات خود را مطابق سلیقه و سبک زندگی مصرف کنندگان داخلی، از جهت کیفی، ارتقاء دهند.
نکته قابل توجه در زمینه استفاده از شبکه های مجازی برای تبلیغ کالای ایرانی این است که در شرایط کنونی، استفاده از شبکه های اجتماعی ملی (سروش، ایتا، بله و..) نیز نوعی تبلیغ و ترویج استفاده از محصولات –نرم افزاری- ساخت داخل است!
در نتیجه می توان گفت یک تبلیغات خوب و هدفمند، تاثیر به سزایی در تصمیم گیری مخاطب برای خرید یک کالا یا یک برند است. اگر کالاها و برندهای خوب ایرانی بتوانند از فرصت تبلیغات جهت معرفی هر چه بهتر محصولات خود استفاده کرده و با ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالای ایرانی، اقدام به برندسازی ملی نمایند، میتوان گفت که به موفقیت بزرگی دست یافته اند.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات