خانمها عاشق خرید کردن هستند. بیشتر خانمها ذات خرید را دوست دارند؛ چون اینکار به آنها آرامش میدهد. حس میکنند در اجتماع هستند و اعتقاد دارند خرید کردن، گاه برایشان آنقدر خوشایند و شادیآفرین است که وقتی مشتاقانه وسیلهای را میخرند، تصور میکنند؛ هیچ فرد دیگری مشابه آن را ندارد! تحقیقات نشان داده است زنان بیشتر تمایل دارند به انگیزههای احساسی و اجتماعی خود در امر خرید پاسخ دهند.
بنابر این زنان عمده ترین خریدار و مصرف کننده کالاهای مختلف از جمله مواد خوراکی، آرایشی، بهداشتی، پوشاک، وسایل منزل، اسباببازی و … هستند.
مصرف كنندگان بر مبناي نظم خاصي به رفع نيازهاي اساسي، مانند تهیه پوشاك و غذا اقدام مي كنند و تصميم هايشان در اين حيطه باعث موفقيت برخي صنايع و شكست برخي ديگر مي شود؛ بنابراين رفتار مصرف كننده عامل ي عمده در ركود ي ا به جر ي ان افتادن همه. فعاليت هاي تولیدی و بازرگاني در جامعه اي با گرايش مصرف است. (جزني و ديگران، 1389)
باید دانست که در بحث پيرامون خريد عوامل بسياري درگير بوده و بر پيچيدگي اش تأثيرگذارند؛ از جمله مهم ترين آن ها عوامل فردي، عوامل مربوط به كالا و عوامل موقعيتي است (محمودي، 1391 ). شناسايي تفاوت هاي بالقوه در سبك هاي تصميم گيري خريد مشتريان، در موفقيت راهبردهاي بازاريابي نقش مهمي ايفا مي كند. (اميرشاهي و ديگران، 1390)
گفتني است رفتار و سبك هاي خريد زنان و مردان با هم متفاوت است؛ بنابراين در اين راستا پژوهش هاي بسياري صورت گرفته است كه از آن جمله مي توان به تفاوت در شيوه تصميم گيري براي خريد در مردان و نامطلوب و ناخوشايند بودن آن از ديد مردان اشاره كرد. هم چنين مردان در مقايسه با زنان زمان كم تري صرف مي كنند و عموما مسئوليت خريدهاي خوراك و پوشاك را به عهده نمي گيرند طور كلي مردان به خريد پوشاك علاقه ؛ چنداني ندارند. با تمركز بر اين نتايج و اين مهم كه زنان به منزله قشر بزرگي از جمعيت كشور بيشتر درگير سبك هاي خريدند، بررسي رفتار و سبك هاي خريد اين گروه، مي تواند به درك دست اندركاران و مديران از گرايش هاي خريد آن ها كمك كند و سپس با تدوين و اجراي استراتژي هاي مناسب، بهبود و افزايش توان رقابتي و سهم بازار را نتيجه دهد.
منابع:
امیر شاهی، میر احمد، کامبیز حیدر زاده و فاطمه دبستانی (1390)، «تاثیر نوگرایی مصرف کنندگان در سبک های تصمیم گیری خرید»، تحقیقات بازاریابی خرید، ش3
محمودی، محمد (1391)، «تاثیرات اجتماعی، روانشناختی و ویژگی محصول در رفتار خرید تفننی مشتریان»، چشمانداز مدیریت بازرگانی، ش10
جزئی، نسرین، شهریار عزیزی و علی عسگر حلوایی (1389)، «سبک های تصمیم گیری مشتریان بر اساس مدل اسپرولز و کندال»، چشم انداز مدیریت بازرگانی، ش3
فاطمه ملک شاهی، میثم شفیعی رودپشتی، «سبک شناسی خرید زنان در صنعت پوشاک»-زنان شهر تهران، پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، ش اول، تابستان 94
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات