مشارکت زنان در بازار کار، ناشی از انگیزه های متفاوتی است که در جوامع گوناگون گاه مشترک و گاه متضادند. صاحب نظران دو انگیزه ی روانی و اقتصادی را در اشتغال زنان مهم و مؤثر می دانند که با توجه به فرهنگ، سطح سواد و طبقه ی اجتماعی متغیر است. در ذیل انگیزه های اشتغال زنان نامبرده شده است:
انگیزه ی اقتصادی: بر اساس مطالعه ها و پژوهش های انجام شده، مهم ترین و شایع ترین دلیل اشتغال زنان نه تنها در ایران، بلکه در کل جوامع، عامل اقتصادی است. کمک به بهبود وضع مالی، به خصوص در طبقه های کم درآمد و متوسـط که ناشی از بالا بـودن هزینه زندگی، تنوع نیازهـا و خواسته های خانواده است، زنان را به شغل خارج از خانه وا می دارد.
شرایط سخت اقتصادی در خانواده ها، زن را خواسته یا ناخواسته آماده ی هرگونه همکاری با همسر در جهت پرکردن خلأهای مادی می کند؛ به طوری که هر شغلی را ولو سخت و یا به دست مزد کم می پذیرد. این وضعیت در مورد زنان سرپرست خانواده اعم از زنان بیوه و یا زنانی که شوهر از کارافتاده دارند و هم چنین مبتلایان به پدیده ی تلخ طلاق که ممکن است چندین فرزند را تحت تکفل خویش داشته باشند، شدت بیش تری می یابد.
استقلال طلبی: گسترش ارتباط های اجتماعی و کسب استقلال مالی، بسیاری از زنان را راهی بازار می کند. آن ها نه از سر نیاز، بلکه به این تصور که نباید از مردان عقب بمانند و با داشتن حقوق، سرمایه و پس انداز می توان به استقلال رسید، به دنبال مشاغل گوناگون می روند. این دسته از زنان فکر می کنند مردان به دلیل شغل و درآمد حاصله از آن صاحب اقتدار و قیمومیت بر خانواده اند و هماوردی با آن ها زمانی است که زن نیز شاغل بوده و با توان مادی در ریاست بر خانواده شریک گردد.
کسب منزلت اجتماعی: تحقیق ها در این زمینه نشان می دهد که حضور در اجتماع و کسب منزلت و آگاهی اجتماعی انگیزه ی مهمی در اشتغال زنان به کار است. میل به کسب هویت، خاصه زمانی که توانایی ها و قابلیت های فرد برای مطرح کردنش در حد پایینی است زن را به کار در خارج از خانه می کشاند تا بدین وسیله از او چهره ای مؤثر و اجتماعی بر جای گذارد.
از نظر دور نماند که در بعضی موارد، اشتغال زنان برخاسته از چندین نیاز و بروز انگیزه های متفاوت است.
زنان شاغل با داشتن دیدی خلاق و برخوردار از مهارت های بالا به عنوان فعال اقتصادی و عامل اصلی تربیت فرزندان، نقش مهمی در چرخه ی اقتصادی خانواده و جامعه بر عهده دارند. زنان می توانند با تجدیدنظر در عرصه ی اقتصاد خانواده و کم کردن هزینه ها، افزایش بهره وری و کنترل مصرف، اقتصاد خانواده را بهبود بخشند.
منابع:
- اسحاقی، سیدحسین (1390) مبانی و راهبرهای جهاد اقتصادی، مرکز نشر جهاد.
- بهزادپور، سیمین دخت (1378) زن در توسعه ی مفاهیم اسلامی، انتشارات خرداد.
- مطهری، مرتضی (1374)، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا.
- فاطمه عطاریان بجستان، زن و اقتصاد در خانواده، مجله پیام زن، آذرماه 1392، شماره 261
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات