از آن جا که خانواده رکن اصلی جامعه است و مادر، قلب تپنده خانواده؛ پر واضح است در مقوله تعلیم و تربیت خانواده، نقش مادران پر رنگ تر می شود. مادر به عنوان مدیر اقتصادی خانواده در خرید و نحوه مصرف، خواهد توانست، هزینه های یک جامعه را کنترل نماید و این موضوع از طریق بهینه سازی مصرف (اصلاح الگو) در خانواده به دست می آید.
خانواده در مصرف، تابع زن خانواده است، لذا درک و فهم زن از مصرف می تواند در همه خانواده تاثیر گذار باشد. (انصاری و طبیبی، 1391)
بهینه سازی الگوی مصرف یعنی ایجاد مطلوب ترین وضعیت ممکن برای معیارها و بایدها و نبایدهای مربوط به یکی از پایه های توسعه اقتصادی یعنی مصرف.
وظیفه الگوی مصرف که نقش عمده مدیریتی آن بر عهده مادر خانواده است؛ شناسایی نیازهای واقعی، رعایت اعتدال و صرفه جویی در بهره برداری از امکانات و منابع می باشد.
اسلام در اتخاذ الگوی صحیح مصرف، رعایت حدود و مقررات الهی را در درجه اول اهمیت قرار می دهد و برای حفظ مصالح فرد و جامعه، برای تولید و مصرف، حدود و موازینی قرار داده است (ایروانی، 1388)
برای رسیدن به اقتصاد سالم، در جامعه اسلامی با رویکرد مدیریت جهادی، همکاری اعضای خانواده، ضروری است و البته نقش مادر با توجه به مسئولیت مادری و همسری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که اولین مرحله جامعه پذیری افراد در خانواده صورت می پذیرد و باید به دنبال راهی بود که فرهنگ صرفه جویی ابتدا در خانواده نهادینه شود و سپس به اعضای خانواده انتقال یابد. از آن جا که زنان مدیران داخلی خانواده اند، در القای این فرهنگ بر سایر اعضای خانواده بسیار موثر هستند.
منابع:
1. انصاری، ابراهیم؛ طبیبی، ناهید (1391)، نقش اجتماعی مادران در اصلاح الگوی مصرف مطالعه موردی شهر کرج، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد شوشتر، سال 6، شماره 16
2. ایروانی، محمدرضا (1388)، اسلام، الگوی مصرف و نقش زنان در جلوگیری از اسراف، اولین همایش ملی اصلاح الگوی مصرف با محوریت منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی، دانشگاه زابل
3. حمید زاده، مریم؛ سیده لیلا، همایون والا، الهه، نقش زنان در مدیریت جهادی بهینه سازی الگوی مصرف، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، پاییز 1393، شماره 19
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات